Habis orang tua saya malu bila akak tu datang ke rumah bawak dua peguam menyatakan bahwa saya kahwin senyap2 dan boleh kenak saman dan penjara

Assalamualaikum warga krt. Selamat hari raya. Saya nk tnya pada semua.
mula2 saya ni, bini ke 3, berkawin dah 3 tahun. Sebelum saya berkahwin dgn suami, suami tak cakap dia ada bini kedua, dia cakap ada bini no 1, tapi memang bini no 1 ni izin kan suami kahwin lain sebab suami mampu.  Bini kedua, menikah tak sampai 2 tahun, 2 org anak (faham lah ya). Masa saya dah sayang, dan dah plan nak kahwin, baru tau dia ada bini. Memang sya tak mungkin batal kan perkawinan ini.
Saya sayang suami. Orang tua dan sedara2 sya dah pun tau saya nk kahwin.
Tapi masa nak kahwin tu, bini dia ada chat org tua saya, dia bagi tau bahwa dorang masih suami istri.

Tapi suami saya cakap, dorang dah cerai cuma surat tak buat lagi (lafaz cerai dlm call). Tapi sampai sekarang surat tak siap lagi. Suami dah ambik peguam untuk uruskan semua, duit masa iddah dan duit lain2 suami dah bayar. Dan akk tu dah terima. Bukan sikit suami saya bagi.
Sebelum ni dorang sepakat untuk cerai, Tapi akak tu ade je alasan tak blh datang ke mahkamah ( walaupun alasan memang munasabah, sbb anak sakit).
Akak tu memang bencikan saya sebab saya ambik suami dia, saya pun memang benci dengan dia. Dan sampai sekarang saya dendam dengan dia.. Saya tak rasa bersalah pda dia, sebab dia pun ambik suami orang jugak. Macamana nak hilang kan penyakit hati ni ya ?

1. Saya tak tau nk salah kan suami ke nak salah kan akak tu. Dari dulu lagi saya cakap, kalau memang dah tak nak dengan dia, buat lah surat cerai btl2 pegi mahkamah. Tapi suami tak buat. Suami cakap dorang kahwin tak berdaftar dkt malaysia, kahwin dekat seberang pun buat surat nikah bukan jalan btl, dorang bayar lebih je. Jadi suami bingung pernikahan dorang sah atau tak di undang2. So suami ambik peguam je la untuk setel kan masalah ni.

2. Surat dorang tak siap lagi, tapi tarikh kawin saya dah sampai masa nya. Sya pun berkahwin dgn suami. Surat2 semua kami settle kn ikut prosedur. Org tua sya yamg nak kitaorang buat cara betul2, kalau tak dia tam akan halal kan semua nya. Alhamdulillah settle juga. suami semakin yakin pernikahan dorang memang tak terdftar. 3. Masa saya dah kahwin sya duduk ikut suami dkt malaysia, dan akk tu duduk dekat indonesia tak jauh rumah dia dgn rumah saya. Dalm masa 4 jam blh sampai. Di sini la semua penyakit hati saya muncul. Setiap hari sya fikir bende ni.

Habis orang tua saya malu bila akak tu datang ke rumah bawak dua peguam menyatakan bahwa saya kahwin senyap2 dan boleh kenak saman dan penjara. Akk ni chat semua family2 dan kawan2 keje, kwn2 sekolah sydulu bagi tau yg suami sya ada istri 4, keburukan suami, suami kaki perempuan, suami tak bagi nafkah,dan dia pulak bagi tau dgn family suami yg keluarga sy ni bukan keluarga baik, kata saya ni bomoh suami saya. Kata suami ni bagi sya rumah, kerete. Fkta nya takde pun. Saya kahwin dgn suami pun, masa suami susah. Suami dah takde duit simpanan. Kahwin dgn saya pun dia jual krete ke2 dia. Masa hantaran suami takde pun bawak duit, masih baik semua kluarga saya ok je.. Alasan suami nanti di transfer (kalau ikutkn adat x blh).

4. Bab nafkah suami sy pada akk tu, jgn tnya lah.. Habis duit simpanan dia untuk dorang semua (kata suami) rumah, bus, ladang,lembu semua suami bagi. Semua atas permintaan mak akk tu. Mak dia pun mintak tak de rasa segan. 5. Sekarang ni akak tu takde surat cerai lagi dengan suami saya, macamana ye? Saya nak balik kampung pun takut. Takut dia datang ke rumah saya. Saya malas lah ade org kacau org tua sya lagi.
Kasihan. Cukup lah.

6. Akk tu cakap dia cerai dgn suami sbb sya. Tapi suami sya cakap tak. Suami cakap mmng suami tak ade perasaan dah dgn dia. Katanya masa dorang masi suami istri, akk tu ade cerita dia pernah tidur dengan 17 lelaki dan sebab anak first tu bukan anak dia, akk tu tipu suami. Dorang dah cek dekat hospital, xtau lah suami cakap mmng bukan ank dia, suami cakap muka anak tu mirip mantan last akk tu, memang xde mirip langsung dgn suami. tapi akk tu tetap taknk mengaku. Sya xtau lah mana yg betul mana yg salah. Tapi biar pun macam tu, kalau org tanya suami akan jawab jumlah anak dia, anak tu tetap dia akui. Dan suami tak pernah culas bagi nafkah. Bagi nafkah selalu lebih.

7. Patut tak saya cemburu ? Akk tu masih mengharap kan suami saya sampai sekarang. Hari hari dia chat, duit makeup, sekolah makeup, duit kasut, duit raya, duit ini itu, semua dia mintak dgn suami. Bila saya tegur suami cakap ,”takan kemana pun duit tu”. Lepas tu saya tak pernah tegur dah. Tapi memang dorang x pernah jumpa. Suami hari hari balik rumah, dan dia pun duduk dkt indonesia. Suami pun alhamdulillah skrg dah berubah. Bukan lagi kaki perempuan, hidup normal.
Terimakasih karna sudah membaca cerita saya ni. Plis jgn kecam, tapi kalau nak kecam takpe la. Mungkin dah kebiasaan korang. Dan plis jgn kecam saya ye.. Ok tq semua..

5 thoughts on “Habis orang tua saya malu bila akak tu datang ke rumah bawak dua peguam menyatakan bahwa saya kahwin senyap2 dan boleh kenak saman dan penjara”

  1. Hi there! This is kind of off topic but I need some advice from an established blog. Is it difficult to set up your own blog? I’m not very techincal but I can figure things out pretty quick. I’m thinking about creating my own but I’m not sure where to start. Do you have any ideas or suggestions? Appreciate it

  2. Wow, fantastic blog layout! How long have you been running a blog for? you made blogging look easy. The entire glance of your website is fantastic, let alone the content!

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top